reklama

Oswiencim

Toto leto bolo super. Mal som možnosť vidieť viacero miest starého kontinentu. Jedným z nich bol aj Oswiencim, o ktorom chcem napísať pár riadkov...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako povedal môj šéf.. išlo o cudzovedný výlet (keďže to je v Poľsku, vlastivedný to byť nemohol :)). Cesta je pomerne dlhá a náročná. Najskôr vlakom do Katowic, potom ďalším do Krakowa a odtiaľ ešte asi dve hodinky autobusom (našťastie sme to spojili so 4-dňovým pobytom v Krakowe, takže sme nemuseli absolvovať celú cestu naraz).

Napriek dlhej ceste, množstvu turistov a relatívne dlhému času, ktorý uplynul od udalostí tých dní, sa oplatí, aspoň raz za život, toto miesto vidieť. Už len preto, aby človek nezabúdal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Žiaľ, musím sa priznať, že na "mieste smrti" som moc necítil smútok na duši. Neviem čím to presne bolo. To citové rozpoloženie prišlo až neskôr, keď som si pozeral fotky. Až vtedy som si uvedomil, že tam zomierali ľudia, tisícky ľudí, za krutých podmienok. Časť z nich, ktorí mali "štastie" a neprešli selektom, zomreli hneď (áno, k tomuto krutému záveru som dospel:(). Tí, ktorí prešli, museli tvrdo makať (nápis pri hlavnej bráne asi ani nemusím pripomínať - Arbeit macht frei). Podľa fotiek ľudí, ktorí tam boli, takmer nikto tam nevydržal drieť dlhšie ako rok.

Do tohto koncentračného tábora vozili ľudí z celej Európy. Niektorým trvala cesta v nákladných železničných vozňoch aj dva týždne. Bez toho, aby ich čo i len na chvíľu pustili von, bez jedla, pitia a hygienických zariadení. Preto sa niet čo čudovať, že mnohí neprežili ani "len" cestu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľa ľudí nalákali (viac alebo menej dobrovoľne) na predaj fiktívnych pozemkov pri "osídlovaní" nových území, za ktoré platili ťažké peniaze. Títo ľudia si brali so sebou celý svoj majetok. Aj preto bolo v lágri vidieť množstvo kufrov, košov, topánok ako dospeláckych, tak i detských, hrncov... a tiež ľudských vlasov.

Trochu ďalej je priestor pre národné expozície. Bol som naozaj rád, že aj Slovensko tam má svoje zastúpenie, za ktoré sa isto nemusí hanbiť. Je venované slovenským Židom, ku ktorým sme sa počas tých rokov nesprávali ako k svojim občanom (ale netreba zabúdať aj na Rómov).

 Určite sa dá o Oswiencime napísať veľa a lepšie ako som to zvládol ja. Preto Vám radšej odporúčam toto miesto navštíviť a urobiť si o ňom vlastný úsudok.

Tomáš Eder

Tomáš Eder

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...som približne 9000 dní starý mladík... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu